TPM, czyli czego potrzebuje każda firma – słowo o prewencji

TPM, czyli czego potrzebuje każda firma – słowo o prewencji.

Prewencyjne utrzymanie ruchu w praktyce

Wiele działów technicznych w polskich przedsiębiorstwach nadal działa na reaktywnym sposobie zarządzania awariami. Zamiast im zapobiegać, ograniczają się do gaszenia pożarów. Prewencja w wielu firmach jest pomijana ponieważ kojarzy się z wysokimi nakładami finansowymi. Wynikającymi z wymiany „jeszcze dobrych” części eksploatacyjnych jak i wdrożeniem kosztownych programów komputerowych. Często również dużo obaw budzi stan parku maszynowego, wynikający z wieku czy stanu technicznego urządzeń. Działanie takie nie prowadzi do oszczędności, a wręcz przeciwnie do zwiększenia nakładów jakie wydajemy na dział utrzymania ruchu. Jak wiemy częste awarie wpływają nam na OEE, czy wydajność, a zaniedbanie wymiany chociażby takiego łożyska. Nie wymienione na czas powoduje uszkodzenie innych elementów naszej maszyny.

Działaj proaktywnie

Przejście z działań reaktywnych do działań planowanego utrzymania ruchu. Preventive Maintenance (PM), wymaga od szefów UR tylko samozaparcia i umiejętnie podejście do tematu. Przy początkowej fazie wdrażania PM może odbyć się praktycznie bez kosztowo, wystarczy nam tylko Excel. Znajomość swojego parku maszyn i ich DTR, w szczególności jeśli posiadany park maszynowy nie jest zbyt rozbudowany. Każdy szef utrzymania ruchu na początku swojej „przygody” z PM powinien dobrze zapoznać się ze swoim parkiem maszynowym i ustalić, nawet w Excelu regularne przeglądy określonych komponentów i częstotliwość takich działań którą można znaleźć w DTR i polegać na własnym doświadczeniu. W czasie tych czynności technicy powinni oceniać stan komponentów podlegających oględzinom i klasyfikować je ja proponuje trzy stopniową skalę:

  • Dobry – oznacza że dany komponent jest sprawny i wystarczy jego normalna konserwacja (np. tylko smarowanie)
  • Zadowalający – oznacza że stan techniczny komponentu uległ pogorszeniu lecz nie ma oznak rychłej awarii, oznacza to że jego wymianę lub naprawę można zaplanować w niedalekiej przyszłości,
  • Krytyczny – stan takiego komponentu zwiastuje nam awarię i to w najbliższym czasie więc bezdyskusyjnie podlega on wymianie.

Zbudowanie systemu który pozwoli nam regularnie przeprowadzać przegląd maszyn to pierwszy mały krok w budowanie prewencyjnego utrzymania ruchu w naszej firmie. Pamiętajmy że według filozofii Kaizen to właśnie małymi krokami dążymy do doskonałości.

Jeżeli uważasz, że w Twojej produkcji przyda się usprawnienie funkcjonowania, wypróbuj nasze bezpłatne 14-dniowe demo i sprawdź jaką wartość możemy Ci zaoferować. Chętnie pomożemy!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.