Candidate experience w produkcji

Najważniejszym zasobem większości firm są ludzie. W dobie utrudnionego zatrudniania, niezwykle ważną kwestią jest zadbanie o pozytywne doświadczenia kandydatów w procesie rekrutacyjnym. Pozwól, że opowiem Ci dziś trochę o pojęciu candidate experience w produkcji.

Budowanie marki pracodawcy oraz dbanie o pozytywne doświadczenie kandydatów w ostatnim czasie zyskały nie tylko na popularności, ale także na wadze. Pamiętacie czasy, gdy można było wybierać wśród kandydatów do zatrudniania w obszarze produkcji? Nie ten – to inny! Taaak – te czasy już dawno odeszły w niepamięć. Nie dość, że na rynku brakuje pracowników fizycznych, to doszliśmy także do momentu, gdzie luka zatrudnieniowa obejmuje także specjalistów z kompetencjami technicznymi.

W tej sytuacji, cały proces rekrutacyjny stał się trudniejszy i bardziej wymagający. Oczekiwania samych kandydatów także wzrosły. Możemy rozmyślać nad tym czy obecnie mamy rynek pracownika, pracodawcy czy może trudny etap przejściowy. Jedno jest pewne – o candidate experience w produkcji należy zadbać w każdych okolicznościach!

Czym jest candidate experience?

Candidate experience to wszystkie doświadczenia kandydatów, które mają miejsce od momentu opublikowania oferty pracy, aż do zatrudnienia (chociaż osobiście uważam, że aż do onboardingu!). To właśnie działania wyspecjalizowanych działów HR (lub one-man army w przypadku mniejszych przedsiębiorstw – hello friend! 🙂 ) oraz pracodawcy, mają największy wpływ na kształtowanie opinii kandydatów i pracowników. Na podstawie tychże doświadczeń opina jest kształtowania nie tylko o procesie, ale także samej firmie.

Opinie o procesie rekrutacyjnym, jako ważna część candidate experience w produkcji

Opinia kandydata o pracodawcy oraz samym procesie rekrutacji, buduje się już w momencie zapoznawania z ofertą pracy, a więc ogłoszeniem umieszczonym na zewnętrznych portalach bądź sekcji kariery na stronie pracodawcy.

Kandydaci zwracają uwagę na język treści, przejrzystość ogłoszenia i warunków pracy, obowiązków stanowiska, wymagań, wynagrodzenia czy warunków zatrudnienia.

Jako Optimakers uważamy, że jawność widełek wynagrodzeń to niedoszacowany przez pracodawców, ale doceniony przez kandydatów aspekt dobrej komunikacji rekrutacyjnej. Sami stosujemy tę zasadę i serdecznie polecamy na zwrócenie uwagi na ten element przy budowaniu candidate experience w produkcji.

Każdy moment procesu rekrutacyjnego jest ważny, ale szczególnie powinniśmy zwrócić uwagę na…feedback. Mam na myśli szczegółową informację zwrotną dla kandydata po zakończeniu jego udziału w procesie. Taka forma wiadomości powinna zostać przekazana niezależnie od etapu rekrutacji. Wyznaję zasadę, że im większe zaangażowanie podczas rekrutacji wykazuje jej uczestnik, tym bardziej szczegółowy feedback powinien otrzymać od nas jako pracodawcy.

Każdy kandydat, niezależnie od szczebla, chciałby uzyskać informację zwrotną dotyczącą jego procesu rekrutacyjnego. Zadbajmy o to, by znaleźć czas na przekazanie tej wartości w naszym flow.

Sprawdź oferty pracy w grupie Optimakers: Praca lub Staż

Jak może wyglądać proces rekrutacji, który dba o doświadczenia kandydatów?

Jak możemy zadbać o candidate experience w trakcie rekrutacji? Przede wszystkim zadbaj o odpowiednie rozplanowanie procesu!

Czas reakcji

Każdy szanuje swój czas. Kandydat także. Zadbaj o to, żeby pierwsza informacja o przyjęciu zgłoszenia w rekrutacji została wysłana jak najszybciej. Możesz skorzystać z automatyzacji komunikacji oraz odpowiednich programów ATS, takich jak Traffit czy softgarden.

Spotkanie rekrutacyjne

Jeżeli planujesz spotkanie rekrutacyjne, pamiętaj by były na nim osoby decyzyjne. Zaraz po zakończeniu tego spotkania (lub nawet w trakcie) powinniście podjąć decyzję o kolejnym etapie, zatrudnieniu lub odrzuceniu potencjalnego pracownika.

Nie zapraszaj jednak na spotkanie więcej osób, niż tego potrzeba. Sztuczny tłum na pewno zestresuje kandydata, a czas Twoich pracowników poświęcony na spotkanie z kandydatem, być może można by spożytkować lepiej.

Przed spotkaniem przekaż kandydatowi wszystkie niezbędne informacje, by czuł się pewnie, mógł się przygotować i by rozmowa była jak najbardziej produktywna. O czym pamiętać? Czas trwania spotkania, uczestnicy, wymagania stanowiska, dress-code, jaki to etap rekrutacji i ile jeszcze zostało przed nim, kiedy spodziewać się decyzji. To tylko niektóre z czynników o których należy pamiętać.

Feedback

Wiem, że się powtarzam, ale to bardzo istotne, by pamiętać o przekazaniu kandydatowi powodów odrzucenia jego zgłoszenia. Opinia wydana przez nas, może zaowocować opinią otrzymaną z powrotem. A tego chcemy 🙂

Czas trwania rekrutacji

Czas od otrzymania CV do decyzji o podjęciu współpracy, powinien być jak najkrótszy. Idealnie, gdyby udało Ci się zmieścić w ciągu 2 tygodni.

Candidate experience w produkcji

Jak widzisz, kształtowanie opinii o firmie jest niezwykle istotne dla dobra zatrudniania. Pozytywne doświadczenia kandydatów należy budować już od pierwszego styku z firmą. Bardzo ważne jest, żeby Twój zespół HR był kompetentny i wykazywał się profesjonalizmem. Najważniejszy jest odpowiednio zbudowany proces, przejrzystość komunikacji, spójność, informacje zwrotne dla kandydatów oraz solidny employer branding, o którym napiszę więcej wkrótce 😉

Jeżeli czujesz, że masz problem ze zbudowaniem skutecznego i optymalnego procesu rekrutacji oraz onboardingu w Twojej firmie, zgłoś się do ekspertów Optimakers! Pomożemy!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.