Na co zwrócić uwagę dbając o SEO na Twojej stronie?

SEO – zadbaj o to! Każda poważna firma produkcyjna posiada swoją wirtualną wizytówkę w sieci jaką jest strona internetowa. Czasami jest ona główną metodą pozyskiwania nowych Klientów, kontaktu ze stałymi odbiorcami czy nawet połączona jest ze sklepem internetowym. Jedno jest pewne – musi być aktualna, bezpieczna i działać niezawodnie!

Poniższy artykuł jest garścią wskazówek, które stanowią uzupełnienie dla checklisty 21 rzeczy, które musisz sprawdzić, by mieć pewność, że strona www działa na Twoją korzyść!

Przygotowana przez nas checklista SEO to klucz do tego, żeby zacząć wysoko rankować w wynikach wyszukiwania Google. Warto zadbać o to, by działać optymalnie i osiągać zamierzone cele rozwojowe, sprzedażowe i wizerunkowe.

Co przeczytasz w artykule?

  1. Strona posiada możliwość zrobienia kopii zapasowej
  2. Skonfigurowane są wtyczki bezpieczeństwa
  3. Konto administratora jest zabezpieczone
  4. Witryna połączona jest z Google Analytics
  5. Witryna połączona jest z Google Tag Manager
  6. Witryna połączona jest z Google Search Console
  7. Witryna zawiera formularze i działają poprawnie
  8. Metatagi zostały skonfigurowane
  9. Adresy URL są zoptymalizowane
  10. Tekst alternatywny w obrazach został użyty
  11. Linkowanie z mediami społecznościowymi jest poprawne
  12. Witryna działa poprawnie na wszystkich przeglądarkach
  13. Witryna działa poprawnie na wszystkich urządzeniach mobilnych i tabletach
  14. Kod HTML i CSS jest zoptymalizowany
  15. Prędkość strony jest sprawdzona w wynikach Test Spage
  16. Witryna ma Favicon
  17. Witryna nie zawiera błędów ortograficznych i gramatycznych 
  18. Witryna nie zawiera uszkodzonych linków
  19. Obrazy i grafiki nie przekraczają 600 KB
  20. Hierarchia nagłówków H1, H2, H3 jest prawidłowa
  21. Utworzone jest linkowanie wewnętrzne z otwieraniem nowej karty

Strona posiada możliwość tworzenia kopii zapasowej

Każda strona powinna posiadać możliwość utworzenia kopii zapasowej, a najlepiej automatycznego tworzenia kopii. Jeżeli Twoja strona oparta jest o WordPress, to możesz wykorzystać do tego specjalną wtyczkę. Jeżeli nie, to zapytaj swojego dostawcy hostingowego, czy jest taka możliwość. Wielu z nich oferuje tworzenie kopii zapasowej w ramach opłacanego abonamentu za hosting. 

Kopia zapasowa daje Ci to duże poczucie bezpieczeństwa. Nawet prosta aktualizacja, może okazać się niebezpieczna dla strony i uniemożliwić poprawne wyświetlanie. Gdy masz kopię, szybko przywracasz jej prawidłowy status. Po większych zmianach warto zrobić to jeszcze manualnie, żeby nie utracić nic ważnego.

Masz skonfigurowane wtyczki bezpieczeństwa

Bezpieczeństwo strony internetowej to temat o ogromnym znaczeniu dla każdego właściciela. Każdego dnia Google umieszcza na czarnej liście ponad 10 000 stron internetowych ze względu na złośliwe oprogramowanie i co tydzień około 50 000 witryn wyłudzających informacje. Nie chcesz, żeby Twoja strona się tam znalazła! Upewnij się, że jest bezpieczna. Możesz wykorzystać specjalne rozszerzenia, które zabezpieczają Twoją witrynę i wzmacniają zaufanie w wyszukiwarce.

Myślisz o bezpieczeństwie konta administratora

Zabezpieczasz się metodą weryfikacji dwuetapowej? Twoje hasło zawiera znaki specjalne, małe i duże litery, a także cyfry? Nie jest to data Twoich narodzin, lub narodzin żony? Posiadasz wtyczki do przeglądarki lub strony internetowej, które zabezpieczają przed kradzieżą hasła? Jeżeli tak, to możesz spać spokojnie. W innym przypadku możesz mieć problem. Twoje hasło można złamać, a obca osoba zablokuje dostęp do Twojej strony, żądając zapłaty za jej odblokowanie. Niekoniecznie zawsze chodzi o dane.

Google Analytics to podstawa!

Google Analytics każdy zna, nie każdy docenia jednak jego potencjał. To narzędzie to nie tylko dane, z których sprawdzisz, ile osób odwiedziło dziś Twoją stronę. To także rozwiązanie, dzięki któremu możesz mierzyć, z jakich źródeł pochodzi ruch, jak Klienci realizują cele, gdzie klikają użytkownicy czy ile czasu spędzają na Twojej stronie. Dzięki konfiguracji celi możesz określać je jako zdarzenia, a te eksportować do Google Ads, przez co tworzysz reklamy spersonalizowane, re-marketingowe, tańsze i skuteczniejsze. Sprawdź więcej w ramach usług Marketing B2B od Optimakers.

Połącz witrynę z Tag Manager

Narzędzie to umożliwia zbieranie danych przez Google Analytics. Chcesz mierzyć, ile osób kliknęło konkretny numer telefonu? Ile osób zapisało się na formularz lub dodało produkt do koszyka, ale nie zakupiło go? W Google Tag Manager ustawiasz wszystko, co chcesz mierzyć, a następnie przesyłasz do Google Analytics. Taka konfiguracja powinna odbyć się raz, a dobrze. Chyba że z biegiem czasu wprowadzasz nowe funkcjonalności na stronie, nowe usługi lub osobne sekcje, więc warto na bieżąco aktualizować analitykę pod tym kontem.

Po co płacić za narzędzia do pozycjonowania, kiedy najlepsze masz zupełnie za darmo. Google Search Console pomoże Ci weryfikować poprawność Twoich linków, podstron czy stanu pozycjonowania wpisów. Możesz z jego pomocą również przyśpieszyć pozycjonowanie nowej podstrony lub wpisu! Jest odpowiednie miejsce w którym możesz przyśpieszyć pozycjonowanie Twojego nowego wpisu.

Witryna zawiera formularze, które działają poprawnie

Umieszczenie formularza na stronie internetowej to ułatwienie kontaktu z Twoim potencjalnym Klientem lub Partnerem. Formularz daje największe prawdopodobieństwo, że wiadomość zostanie dostarczona poprawnie. Nie każdy posiada program do przeglądarki poczty na komputerze, sporo osób korzysta z Gmaila. Kopiowanie maila, przenoszenie go do skrzynki to dodatkowe zadania, które zniechęcają odbiorców. Tworząc formularz kontaktowy masz większe szanse na pozyskanie klienta.

Metatagi są skonfigurowane

Metatag to specjalny znacznik umieszczany w sekcji strony. Pokazuje botowi Google najważniejsze informacje o danej witrynie. Niektóre metatagi mają znaczący wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Istnieje wiele rodzajów tagów tego typu, ale najczęstsze to meta tytuł, meta opis i meta roboty. Obecnie meta słowa kluczowe nie mają znaczenia dla pozycjonowania strony w wyszukiwarce Google.

Adresy URL muszą być proste, przejrzyste i bezbłędne

O co chodzi? Zaprezentujemy na prostym przykładzie. Dobrze zoptymalizowany link, który zalicza się jako “URL Friendly”, to: www.twojafirma.pl/uslugi-tokarskie – prosty, czytelny dla Google, podbija wartościową frazę, jaką są usługi tokarskie dla Twojej produkacji i bez długich ścieżek.

Z kolei źle zoptymalizowany link może wyglądać następująco: www.zakladtokarski.pl/page/13/uslugi-tokarskie – pojawiają się tutaj zbędne dodatki, liczba, która nijak wpisuje się pod SEO. Upewnij się więc, że Twoje URL są zoptymalizowane! 

W grafikach używasz tekstów alternatywnych

Mowa tutaj o opisie zdjęć. Gdy publikujesz zdjęcie opisz dokładnie to, co na nim widać. Śruba metalowa okrągła. Tłok do turbiny. Drzwi drewniane do salonu, drzwi drewniane z wiśni do sypialni. W opisie zdjęć musisz mieć główny tytuł i dodatkowy opis. Jest to niezwykle ważne dla pozycjonowania.

Poprawnie linkujesz do swoich mediów społecznościowych

Upewnij się, że wszystkie linki wychodzące do twoich social mediów są poprawne. 

Jeżeli jeszcze nie prowadzisz kanałów na Facebooku, LinkedIn i innych, może to najwyższa pora by zacząć? 😉 Sprawdź nasze usługi Marketing B2B.

Witryna wyświetla się tak jak chcesz na wszystkich przeglądarkach

Skąd wiesz, że wszyscy klienci korzystają z tej samej przeglądarki co Ty? Wybór jest duży, od Google Chrome, przez Edge, Opera czy Firefox. Sprawdzałeś poprawność działania Twojej strony internetowej na wszystkich popularnych przeglądarkach? Jeżeli nie, to zrób to dla pewności, że wszystko działa jak trzeba. 

Witryna działa poprawnie na wszystkich urządzeniach mobilnych i tabletach

Telefony z Androidem sprawdzone? Urządzenia z systemem IOS również? Na rynku są nie tylko urządzenia z różnymi systemami, ale także wyświetlaczami. Jak nie masz dostępnych telefonów pod ręką możesz zrobić to za pomocą konsoli na przykład w Google Chrome. Klikasz prawym przyciskiem myszy, wybierasz “ZBADAJ” i sugerujesz przeglądarce, na jakim urządzeniu ma wyświetlić stronę.

#UWAGA – sposób nie jest w 100% dokładny na stronach, które mają natywne wersje na przeglądarkę, a natywne na urządzenia mobilne jak Instagram. 

Zoptymalizuj kod HTML i CSS

Jeżeli instalujesz dużo niesprawdzonych wtyczek, to do kodu Twojej strony internetowej dodaje się sporo zbędnych linijek niepotrzebnych kodów. Spowalniają one Twoją stronę, opóźniają jej pozycjonowanie, czy zaburzają poprawność działania chociażby na urządzeniach mobilnych. Sprawdź kod, wyczyść niepotrzebne elementy. Tutaj może Ci pomóc specjalna wtyczka. Możesz też skorzystać z pomocy eksperta Optimakers.

Sprawdź prędkość strony w wynikach Test Page

Darmowe narzędzie od Google: https://pagespeed.web.dev/ – wpisz adres swojej strony URL i sprawdź jak szybko się otwiera. Otrzymaj także informacje o jakości optymalizacji kodu. Dowiesz się, czy nie ma zbędnych linijek, które warto usunąć. Błędy, które tam znajdziesz pomogą ustalić jakie rozwiązania należy wprowadzić, aby poprawić wyniki. Jeżeli Twój wynik będzie niesatysfakcjonujący, chętnie podpowiemy co zrobić!

Witryna ma Favicon

To taka mała ikonka w pasku przeglądarki. Niby nic, ale jak użytkownik ma otwarych i próbuje odszukać kartę z Twoją stroną, to dobrze się tutaj wyświetlać i wyróżniać.

Witryna nie zawiera błędów ortograficznych i gramatycznych 

To jest częstszy błąd, niż mogłoby się wydawać. Właściciele stron nie zwracają na to uwagi, bo treści na stronie są dla nich oczywiste. Zresztą gdy sam tworzysz duże ilości tekstu, to nie trudno o prostą pomyłkę. Przeanalizuj swoją stronę i upewnij się, że nie ma na nich błędów ortograficznych. Gdy prowadzisz dużą firmę, a klient widzi, że popełniasz błędy, poczuje dużą niechęć i straci poczucie Twojego profesjonalizmu.

Witryna nie zawiera uszkodzonych linków

Wszystkie linki działają poprawnie? Kontakt, oferta, usługi czy produkty? Masz 100% pewności, że nie ma żadnego błędu? Jeżeli tak to bardzo dobrze. Jeżeli nie, to lepiej to sprawdź, bo co gdy podstrona, gdzie zawierasz najważniejsze informacje o Twoim produkcie lub usłudze, nie działa poprawnie? Albo gdy źle zapisałeś link? Tracisz klientów, a tego pewnie nie chcesz. Zepsute linki także ograniczają widoczność pod kątem SEO.

Obrazy i grafiki nie przekraczają 600 KB

Dla SEO ważna jest prędkość ładowania strony. Taka jest zachowana, gdy Twoje zdjęcia ważą jak najmniej. Powyżej 600 kb robi się źle, bo strona może dłużej się ładować, przez co roboty Google będą obniżać jej pozycje. Istnieje wiele darmowych narzędzie jak Conventer Webp, które pomogą Ci w zmniejszeniu rozmiarów Twoich zdjęć, bez znacznej utraty jakości. A gdy prowadzisz hurtownię butów, a produktów jest dużo i Twoi klienci wymagają wysokiej jakości zdjęć, możesz ustawić opcję uruchamiania zdjęć z serwera. Przez to nie stracisz na prędkości ładowania, a roboty Google będą zadowolone.

Hierarchia nagłówków H1, H2, H3 jest prawidłowa

Każdą treść, która jest na Twojej stronie www, musisz odpowiednio przygotować pod pozycjonowanie i roboty Google, które odwiedzają Twoją witrynę. Żeby oznaczyć, co jest istotne, na co zwrócić uwagę i jak pozycjonować Twoją stronę, musisz włożyć trochę pracy. W tym celu przydaje się budowa nagłówków, linkowania, pogrubień i zdjęć.

Nagłówki to wyróżniki. H1 zawsze ustawiamy jako tytuł artykułu czy nazwy strony. O to raczej nie musisz się martwić. Ty zaczniesz zabawę od H2. Przez nagłówek wyróżniasz temat i frazę, która Cię interesuje i powinna pozycjonować Twój wpis lub podstronę. Tak samo pogrubienie tekstu, najlepiej by tyczyło się frazy do pozycjonowania. Linkowanie również.

Tworzysz linkowanie wewnętrzne z otwieraniem nowej karty

Upewnij się, że podkreśla frazę, którą linkujesz, a po kliknięciu użytkownikowi otwiera się nowa karta. Przez to robot Google zostaje na Twojej stronie, przy okazji idzie na nową i dłużej zostaje. A im więcej czasu spędza na Twojej stronie, tym lepiej się pozycjonuje.

Nie masz pewności, czy sobie z tym poradzisz? Zostaw to nam lub dopytaj o konkrety!