Case-study marketing B2B od Optimakers

W ramach usług Marketingu B2B w Optimakers, mieliśmy ostatnio przyjemność pracować przy bardzo ciekawym projekcie! Co prawda nie możemy ujawniać szczegółów ze względu na ochronę danych Klienta, ale postaramy się opowiedzieć nad czym pracowaliśmy w październiku i listopadzie 2022.

Od ogółu do…

Staramy się być obecni i aktywni wśród branży nie tylko produkcyjnej, ale także IT. Duża część naszej działalności to jednak produkcja oprogramowania, które ułatwia pracę. Z tego też powodu, bywamy dość często na konferencjach, networkingach czy targach zagranicznych.

Przy okazji jednego z takich spotkań, zrodziła się możliwość współpracy ze znaną agencją brandingową, która odpowiedzialna jest za budowę strategii marketingowych dla dużych marek. W komunikacji kładzie nacisk na elementy składające się z niezapomnianych wrażeń dla klientów, budując zaufanie, lojalność i zaangażowanie, tworząc stałych klientów i obserwatorów. Regularnie współpracuje z przedstawicielami, jak i samymi markami pokroju TVN, Cinema City, Radio ZET czy RMF MAX. Tym razem chodziło o budowę produktu jakim był kurs on-line dla jednego z czołowych przedstawicieli środowiska kulinarnego Polski.

Okazało się, że nasze kompetencje idealnie wpasowują się w potrzeby Klienta, a dokładnie wsparcia z zakresu przygotowania analityki i pomiaru danych

Owocem tej współpracy, było przygotowanie badań ruchu i danych pod prowadzone kampanie reklamowe na Facebooku, Google i platformie 360 Display Video. Nasza część odpowiedzialności za powodzenie akcji sprzedaży kursów szkoleniowych to przygotowanie analityki dotyczącą analizy lejka sprzedażowego, zakupów, kosztów reklam czy grupy docelowej.

Wiele kanałów marketingowych to ogrom danych, które wygodnie jest analizować w jednym, przejrzystym arkuszu. Po krótkiej rozmowie zaproponowaliśmy skonfigurowanie danych, przez Facebooka i Google Analytics, a następnie przygotowanie raportu za pomocą Google Data Studio.

Przykładowy raport w Google Data Studio.

Konfiguracja Google Analytics

W pierwszej kolejności zabraliśmy się za przygotowanie analityki w narzędziu Google Analytics. Proces sprzedaży podzielony był na dwie części. Jedna strona oparta na standardowym WordPress, który kierował do kupna na rozszerzeniu PubliGo. To platforma umożliwiająca sprzedaż kursów w postaci tekstowej i video. Użytkownik po zakupie otrzymuje dostęp i może korzystać z zawartości.

Google Analytics zostało podzielone na dwa konta, które osobno monitorowały proces ścieżki klienta do zakupu. Wykorzystaliśmy Google Universal, wersję, która w lipcu 2023 roku ma zostać odłączona, a zastąpić ją ma Google Analytics 4.0. 

Jeśli jeszcze nie uruchomiłeś nowej wersji, to najwyższy czas. Warto to zrobić wcześniej, bo do tego czasu będzie można zweryfikować poprawność działania nowego wydania. 

Przygotowaliśmy następujące cele do mierzenia: 

  • ruch,
  • wybór produktu,
  • przejście do koszyka,
  • zakup.

To pozwoliło zbudować ścieżkę do analizy i wyłapywać, tzw. “porzucone koszyki”, które można wykorzystać do kampanii remarketingowej. Cele te konfiguruje się za pomocą Google Tag Manager, czyli narzędzia do konfiguracji zaawansowanej analityki.

Następnie zostały one zaimportowane do Google Ads, by naliczać konwersje i móc opierać nowe reklamy o zebrane dane. To umożliwia zmniejszenie kosztów i poprawę skuteczności reklamy, przy tym samym budżecie. 

Konfiguracja Facebooka

Mieliśmy także przygotować Pixel FB, który ma śledzić zachowania klienta. Odpowiednia konfiguracja Pixela pozwala śledzić wybrane elementy na stronie, takie jak:

  • kliknięcie numeru telefonu, 
  • wypełnienie formularza, 
  • dodanie produktu do koszyka
  • zakup. 

Wszystkie dane pozwalają optymalizować reklamy, tak jak w przypadku Analytics i Google Ads. Algorytmy na ich podstawie lepiej celują w potencjalnych klientów. 

Raport Google Data Studio

Finalnie wszystkie dane miały wylądować w jednym miejscu. Posłużyło do tego narzędzie Google Data Studio, które umożliwia importowanie analityki z różnych narzędzi. Jeżeli Twoja firma korzysta z narzędzia CRM, czy mailingu to również jest taka opcja.

Przygotowanych zostało 5 kart. Każda pobiera dane z innego źródła. Pierwsza z głównej strony kursu, druga z PubliGO, czyli platformy, gdzie kursy się sprzedaje. Trzecia z Google Ads, czwarta z Facebooka i ostatnia z platformy 360 Display Video. 

Na każdej ze stron znajdują się najważniejsze informacje, takie jak:

  • źródło, 
  • czas spędzony na stronie, 
  • koszt kliknięcia, 
  • koszt akcji, 
  • wiek, 
  • grupa docelowa, 
  • urządzenia,  
  • ilość zakupów, 
  • ilość sprzedaży, 
  • liczba porzuconych koszyków, 
  • czas spędzony na stronie.

Wszystkie dane mogą być konfigurowane pod wymagane kryteria. Zależy od rodzaju firmy i świadczonych przez niej usług, lub produktów, które sprzedaje. Takie dane przydają się także, gdy strona ma wysoką pozycji w wynikach wyszukiwania poprzez odpowiednie SEO. Pozwala to na analizę ruchu na stronie. Możesz wyciągnąć z tego liczne wnioski. Na przykład – co najczęściej czytają Twoi klienci, gdzie spędzają najwięcej czasu. Kolejno można dodać tam formularz kontaktowy albo link e-booka czy newsletter, zdobywając kolejne kontakty.

Możliwości są praktycznie nieograniczone, a tak się składa, że mamy w tym doświadczenie 😉

Twój marketing B2B potrzebuje analityki?

A może chcesz lepiej nim zarządzać? Sprawdź jak możemy Ci pomóc.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *